Cipész, uránbányász, kéményseprő
Kalandos életutat mondhat magáénak a katasztrófavédelem kéményseprőipari szervezetének első idei nyugdíjasa. Szalai János, a Heves megyei ellátási terület szakembere tizennégy évnyi szolgálat után, 2018 februárjában teszi le végleg a kéménykotrót.
Szalai János kéményseprő szakmunkás Budapesten született, majd Nyíregyházán cipésznek tanult. A szakma kiváló tanulójaként tizennyolc évesen 6 forint 50 filléres órabérért alkalmazták volna szakmájában, ám ő többre vágyott… így elindult szerencsét próbálni, akár a népmesék suszterlegénye. (1974-ben körülbelül 2600 forint volt az átlagkereset, Szalai János cipészként ennek nagyjából a felét kapta volna. A szerk.)
Egy jó fizetéssel kecsegtető álláshirdetésre jelentkezve került Pécsre, ahol uránbányásznak állt. Fiatalon lenyűgözte, hogy már a vasútállomáson Csajka várta, ez vitte a bányásznak jelentkező fiatalokat az uránvárosba, ahol az akkor legmodernebb és legkomfortosabb munkásszálláson lakott. (Az internet szerint a GAZ-13 Csajka a Gorkij Autógyár 1959-től gyártott luxus személygépkocsija volt, amelyet elsősorban a Szovjetunió és több más szocialista ország vezetői használtak. Az 5,5 literes, 195 lóerős, V8-as benzinmotoros autó maximum 160 kilométer/órás sebességre volt képes, és 16-21 litert fogyasztott 100 kilométeren. A szerk.) A bányavállalat és az üzemek együtt csaknem nyolcezer embert foglalkoztattak a legnagyobb érckitermelés idején. Szalai János hét és fél éven át dolgozott a Mecseki Ércbánya Vállalatnál.
Később tűzvédelmi jelző- és riasztóberendezések telepítésével, vagyonvédelmi rendszerek ellenőrzésével és szervízelésével foglalkozó vállalkozó lett. Többek között olyan cégek referenciáit bírta, mint a Coca-Cola Magyarország Kft. vagy a Polgári Bank hálózat. Ez idő alatt többször is tovább képezte magát így szerzett kéményseprő és tüzeléstechnikai karbantartó szakmunkás bizonyítványt 2006-ban, az egri Wigner Jenő Műszaki Informatikai Középiskolában.
Élete nagy változásait folyamatosan a család anyagi jólétének biztosítása motiválta. Egy tragédia – felesége betegsége majd elvesztése – késztette arra, hogy meglett férfiként, 47 évesen kéményseprőnek álljon... A cikket a Katasztrófavédelem magazin februári számának Portré rovatában olvashatja tovább.